Deși suntem un popor cu printre cei mai puțini angajați care lucrează de acasă, declanșarea pandemiei coronavirus ne-a creat posibilitatea să ne improvizăm rapid un spațiu de lucru în locuințele noastre.
Dintr-o parte este un lucru bun pentru că ne scutește de drumuri până la birou, de hainele, uneori chiar incomode pe care trebuie să le purtăm zi de zi și chiar de forfota colegilor din open space. Pe lângă asta, avem familia aproape și avem acum posibilitatea să luăm mesele împreună. Totuși, pe lângă partea bună a lucrurilor, trebuie să luați în calcul și dezavantajele lucrului de acasă și să adaptați unele trucuri care vă vor ajuta să deveniți mult mai organizați și productivi.

Cum arată biroul tău? Ideal ar fi să existe o cameră dedicată acestei activități. Dar sunt sigură că în marea majoritate din cazuri, aceasta lipsește. Și atunci, unde ne instalăm ca să ne putem concentra? O variantă ar fi în sufragerie sau bucătărie. Important este să rugați pe ceilalți membri ai familie să nu vă deranjeze un X timp bine stabilit.
Eu personal, deși practicam să mai lucrez și de acasă, nu am un spațiu de birou dedicat. Dacă în fostul apartament, încă de la etapa amenajării, am prevăzut un birou în sufragerie, în noul apartament, nu l-am mai instalat. Lucrând mai mult pe laptop, eu întotdeauna mi-am găsit un mic colțișor de inspirație. De principiu, biroul meu improvizat este la bucătărie, dar mai lucrez de pe canapeaua din sufragerie sau la masa din curte când e vremea frumoasă.
Am tot auzim că bucătăria este un spațiu care te va atrage întotdeauna să ”ciuguli” câte ceva. Eu nu am simțit acest lucru. Asta poate și din cauza că am separat aceste 2 activități din această încăpere. Când gătesc – doar gătesc, când lucrez, totul este strâns, în așa fel ca să nu mă tenteze la ceva. Pregătesc din timp gustările Anastasiei (cu care stau acum acasă), ceaiul și apa, îmi fac cafeaua (ritualul meu zilnic) și încerc să nu mă abat de la scopul meu profesional. Mai complicat cu activitatea pentru copii, cum este și în cazul meu. Dar când este nevoie urgent să răspund la emailuri și să dau ceva telefoane, am lista de activități pregătită pentru copil 🙂 Vedeți că e practic!
Nu uitați de lumină. Eu sunt om de zi și sunt productivă când e lumină afară. Și cu cât mai multă lumină naturală și soare e afară, cu atât mai bine. Seara (de exemplu acum, când scriu acest articol, în timp ce Octav a reușit printr-o minunte să o adoarmă pe Anastasia) am lumină caldă, potrivit de puternică, dar nu deranjantă, ca să pot fi creativă. Avantajul seara este că e liniște și nu sună nimeni. Deși mi-e somn….
Aerisirea. Avantajul de a lucra de acasă este că aveți tot dreptul să deschideți un geam când simțiți nevoia de a lua un gât nou de aer proaspăt. În spațiile din birourile mari, de cele ami multe ori, nu aveți norocul de a respira un aer curat, toată ventilația și aerisirea se face mecanic prin instalații speciale.

Citește și despre Cum arată birourile de azi și cele din viitor?
Organizarea. Indiferent cum va arăta biroul vostru, nu uitați că productivitatea ține foarte mult de organizare. Primele zile de la izolare am avut un program cam dat peste cap, inclusiv cu somnul. Dar acum mi-am creat un program, un program nu doar al meu, ci al întregii familii. Acest lucru mă ajută să fiu mai productivă și să-mi dedic și restul timpului celorlalte persoane din familie. Să zicem, am creat niște reguli nescrise, ceea ce vă recomand și vouă să le creați și să le aplicați.
Timpul și spațiul personal. Știu că asta vă lipsește acum cel mai mult. Și mie. Dar încercați să echilibrați lucrurile și să cereți ajutor celorlalți membri ai familiei. Distribuiți treburile casnice, împărțiți casa pe zone: zone de odihnă, de lucru, de joacă, de meditație, de sport etc. (activitățile pe care le practicați). Și nu în ultimul rând, respectați intimitatea fiecăruia, inclusiv rugați-i pe ceilalți să vă respecte nevoile voastre.
#StaiAcasa
Sursă poze: unsplash.com & creativ-interior.ro