Clientul ideal: Oare există?

by

Habar nu am. Până la urmă ce înseamnă un client ideal? Răspunsul, inevitabil va fi unul foarte subiectiv și părerile vor fi împărțite. În schimb despre un proiect perfect, care nu există pot să vă povestesc chiar multe, dar asta altă dată.

Să reiau prima întrebare, cea cu clientul ideal. Recunosc că am avut câteva colaborări frumoase, deoarece am avut norocul să fim pe aceeași lungime de undă cu clienții și să-mi lase mână liberă la creație. Ba chiar am avut posibilitatea de a gestiona în totalitate un proiect, în care clientul a avut sută la sută încredere în mine și să-mi lase cheia apartamentului și să mă desfășor cum consider eu mai bine doar ca proiectul să iasă conform așteptărilor.

Totuși sunt cazuri speciale, le-aș numi excepții, care te fac, ca specialist, să-ți îndrăgești și mai mult profesia. Din păcate, la restul 99% din proiecte, întotdeauna există compromisuri. Cumva nu le poți avea pe toate într-o singură persoană (în cazul nostru client). Apropo, cele mai complicate colaborări mi se par – cuplurile care nu comunică între ei. Iar din aceste experiențe am învățat să devin un bun psiholog și să pun întebări corespunzătoare încă de la început pentru a mă asigura că colaborarea pe parcursul proiectului va fi una constructivă sau nu. Totodată am învățat să ascult, chiar dacă uneori eu mai contrazic oamenii care încearcă să pară mai „deștepți” mai mult decât e cazul și caut eu dreptate. Dar na, e un defect de-al meu profesional și nu mă pot abține 🙂 Încă mai lucrez la acest aspect!

Chiar trebuie să ai răbdare să-i asculți pe clienți și chiar pe toți și doar gândiți-vă pe câți trebuie să-i ascultați când aveți mai multe proiecte în paralel și mai multe persoane implicate în fiecare proiect. V-am pus pe gânduri?!

Să revenim la clientul ideal. Cum trebuie să fie acesta în raport cu munca noastră? Aici este nevoie să stabiliți chiar voi. Și dacă, la începutul carierei o să vă faceți o anume imagine despre clientul vostru ideal, pe parcursul experienței lucrurile se vor schimba și veți fi uimit că ceea ce cândva era atât de important (de exemplu, bugetul cât mai mare), poate nu este esențial.

Pentru mine, un client ideal este acela care vrea să experimenteze, aici nu mă refer să propun ceva irealizabil, ieșit din comun, ci să fie deschis la noutăți și idei innovative. Să iubească culorile sau cel puțin să-și ofere șansa de a le introduce în viața sa. Să fie rațional și realist cu bugetul pe care vrea să-l investească în proiect. Să comunice – pun mare accent pe comunicare și transparența colaborării, prefăr să știu limitele încă de la bun început, decât să modific proiectul pe parcurs din lipsa bugetului, al timpului, al informațiilor etc. Să aprecieze – nici nu vă imaginați cât de important pentru designeri este aprecierea. Apropo, câți dintre voi ați primit felicitări la finalul proiectului? Să aibă încredere – știm cu toții că nici o relație (indiferent de aceasta) nu rezistă prea mult dacă nu se bazează pe încredere. Chiar le recomand clienților: dacă tot au apelat la un specialist, lăsați-l să scoată tot ce e mai bun din el, aveți încredere!

Cu mine v-ați lămurit, dar pentru voi ce înseamnă client ideal?

Nu sunt comentarii încă.

Ce părere ai?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *