În discuțiile dintre designerii de interior, cuvântul „concept” se întâlnește foarte des. Însă clienții, de cele mai multe ori, nu-l înțeleg și îl interpreteaza ca ceva confuz, neimportant. Dar haideți să vedem cum este în realitate.
Concept, cuvânt provenit din limba latină conceptio înseamnă „înțelegere, sistem”. Într-un sens mai larg, acesta reprezintă un sistem de percepție a unui fenomen, o modalitate de a vedea un obiect. În contextul designului, conceptul este modul în care artistul vede rezultatul muncii sale printr-o idee principală reflectată pentru întregul proiect.
Totuși să nu facem confuzie între concept și temă. De fapt, tema este folosită la un interior tematic, cel mai des întâlnit pentru spațiile Horeca sau cele comerciale (club, bar, restaurant, magazine etc). De asemenea, interiorul tematic este folosit adesea pentru amenajarea camerelor pentru copii. Să vă dau un exemplu: Vedem în reviste sau pe multe site-uri dedicate designului, interioare tematice cu camere de copii care au ca reprezentații castele, vaporașe sau benzi desenate. Tematica în rezolvarea unui astfel de interior este o parte integrantă a conceptului, dar subiectul în sine nu este un concept, ci mai degrabă o decizie conceptuală de a face un interior tematic.
Dezvoltarea unui concept este o prioritate dacă doriți un interior armonios. Puteți combina într-o încăpere multe elemente, obiecte de decor și finisaje, dar dacă acestea nu creează o imagine armonizată, nu va exista un sentiment al confortului vizual.
Poate nu ați inteles mai nimic mai sus, dar vreau să vă arăt (prin imagini) care sunt cele mai reprezentative caracteristicile ale unui concept bun:
EVIDENT
Poate fi citit imediat. Nu trebuie să existe elemente care să distragă atenția de la ideea principală. De exemplu, atunci când dezvoltăm acest concept (în fotografiile de mai jos), a fost ales doar un element expresiv – lemnul. Toate celelalte obiecte, suprafețe au scopul de a accentua acest material. În loc de accente colorate s-au folosit culori neutre și griuri.
COMPACT
Acest interior este foarte practic, fără obiecte în plus, într-un cuvânt – un interior „curat”. Se pune accent pe ambianța vizuală neutră, în culori de cele mai multe ori pastelate. Dar dacă vorbim de spațiu, atunci acesta este foarte bine gândit ca ergonomie. Se pretează pentru stilul minimalist, unde fiecare detaliu și obiect sunt bine puse la locul lor și nu există elemente în plus.
INGENIOS ȘI MUTIFUNCȚIONAL
Uneori, designerul reușește să creeze un interior, care pe măsură ce interacționează cu el, se deschide dintr-o parte neașteptată. Cum se face acest lucru? Cum funcționează? Cele mai interesante interioare provoacă astfel de întrebări (și mai ales spațiile mici, unde trebuie să fie găsite cele mai bune soluții de optimizarea acestuia). Un exemplu interesant este – apartamentul situat în Hong Kong pe o suprafață de 33 de metri pătrați, proiectat de studioul JAAK. Ei au propus un design care separă bucătăria și zona de dormit nu doar de o zonă de depozitare, dar care integrează și un spațiu de lucru, ce poate fi utilizat și ca noptieră.
SURPRINZATOR
Scopul este ca acest interior să provoace un interes imediat. Și acest lucru este valabil mai ales în lumea modernă și urbană cu un ritm de viață foarte activ. Cum putem transforma un astfel de interior? Folosind un fototapet ca accent, dar care obligatoriu să se integreze armonios în interior prin gama cromatică regasită pe pereți, pardoseală, mobilier etc. Asemenea unei scenografii, așa trebuie să arate acest interior – echilibrat (cromatic și volumetrie).
DRAMATIC
Deși de cele mai multe ori ne ferim de contraste și culori puternice, aceste interioare sunt foarte confortabile. Excepție fac interioarele foarte mici, foarte joase și foarte întunecoase (orientate către nord, umbrite de copaci sau alte clădiri). În rest, un interior dramatic va fi mereu senzațional. Folosiți o lavabilă sau un tapet de culoare închisă combinat cu piese de mobilier în aceeași gamă cromatică, dar cu nuanțe mai deschise. Uitați câteva exemple:
Mai sus ați aflat câteva variante de concepe, însă acestea pot fi mult mai multe, adaptate fiecărui interior, stil de amenajare, destinția acesteia etc. Și mai am de răspuns la o întrebare: Cum să nu repeți conceptul și să nu-l „furi” de la alții?
Urmărind studiourile de design și proiectele acestora, am observat că fiecare încearcă să-și creeze un stil, care se respectă în portofoliul de lucrări. Și chiar dacă proiectele par să fie făcute de aceeași persoană (același studio), ele sunt total diferite. Cum se întâmplă asta?
Designerii, se DOCUMENTEAZĂ! Da da, ei au nevoie de un timp pentru a se inspira pentru a găsi acea idee care să fie acel concept unic al proiectului. De aceea vreau să înțelegeți de ce un proiect de design durează mai mult este nevoie de timp pentru a găsi cea mai bună soluție. Chiar dacă apelați la un designer sau faceți proiect pe cont propriu, eu vă recomand să urmăriți principalele evenimente din lumea designului: expoziții și târguri, fabrici de mobilier și showroom-uri, proiectele studiourilor de design atât din țară. dar și din afară (și online-ul vă permite acest lucru) și tot ce vă poate inspiră. Căutarea constantă de noi idei vă ajută să evitați repetarea. Puteți să copiați pe cineva – o soluție ușoară, dar poate vă doriți să vă creați un ambient unic și personalizat. Rămâne la latitudinea voastră!
Articol apărut în revista Forbes Life nr 72.

