De ce eșuează colaborarea cu un designer de interior/arhitect

by
colaborare-client-designer-thefamousdesign

Amenajarea spațiilor interioare cu sprijinul unui specialist în design interior devine din ce în ce mai frecventă și în România. Proprietarii de spații publice și rezidențiale au înțeles că a colabora cu un designer sau arhitect de interior este în avantajul lor. Cu toate acestea, multe colaborări între designeri și clienți ușuează. De ce? Voi încerca să explic în rândurile următoare.

Incompatibilitatea dintre client și designer

Există o anumită „chimie” între oameni, iar acest lucru este valabil și în relația designer-client, care poate fi decisivă încă de la prima sau primele întâlniri. Cele două părți nu pot ajunge la un numitor comun, nu reușesc să se înțeleagă reciproc. La acestea mai contribuie și așteptările lor, care țin de buget, timp de execuție etc. Însă cele mai multe probleme apar, de regulă, pe parcursul colaborării.

Clientul nu înțelege rolul designerului de interior

Încă mai există persoane care nu știu exact care este rolul designerului de interior, confundându-l adesea cu un simplu prestator de servicii. Mai exact, designerul de interior are sarcina de a ține legătura cu furnizorii și de a se asigura că produsele pentru amenajare ajung la timp și în stare bună. Doar atât. Clientul nu transmite ce își dorește de la viitoarea amenajare, considerând că este rolul său să se ocupe de designul interior al spațiului respectiv. În aceste condiții, colaborarea are mici șanse să meargă până la final.

Clientul se răzgândește des, deoarece nu știe ce vrea

Se întâmplă uneori ca, odată agreat proiectul de design interior, clientul să solicite modificări, fie ale proiectului inițial, fie pe parcursul implementării acestuia. A modifica un proiect pentru ca acesta să corespundă cu ce își dorește clientul e în regulă, însă odată agreat, acesta nu ar mai trebui să sufere multiple modificări, iar implementarea să urmeze proiectul. Fac excepție situațiile speciale, când se descoperă anumite detalii particulare ale spațiului de amenajat și care nu puteau fi sesizate în faza de realizare a proiectului. Revenind, clientul se răzgândește foarte des atunci când nu știe ce vrea. De aceea, mulți designeri obișnuiesc să le ofere clienților încă de la primele întâlniri un chestionar de completat pentru a le cunoaște mai bine nevoile și preferințele în materie de culori, stil de amenajare, stil de viață, hobby-uri etc.

Designerul și clientul nu comunică eficient

În acest caz, problema poate fi la ambele părți. Comunicarea este un aspect foarte important când lucrezi și interactionezi mult cu oamenii. O bună comunicare designer-client poate face ca un proiect complex și cu numeroase probleme să se finalizeze cu succes, după cum o comunicare deficitară poate fi una dintre principalele cauze de încheiere a unei colaborări. Răbdarea, empatia și talentul în comunicare sunt calități care îl ajută pe designer să depășească situațiile delicate, cu condiția ca și clientul să fie pe aceeași lungime de undă.

Clientul intervine prea des

Expresia “românul e bun la toate” se reflectă și în modul în care gândesc și acționează mulți dintre proprietari. Lucrând mult cu oamenii, în timp poți realiza o tipologie a clienților, iar printre cei mai dificili sunt cei care intervin des mai ales în etapale finale ale amenajării, dând peste cap întregul concept de amenajare. De exemplu, propui o anumită culoare pentru pereți sau un anumit finisaj, iar ulterior constați că de fapt clientul a ales altceva. Un proiect nu poate fi reușit dacă nu urmează o linie de amenajare coerentă.

De-ce-eșuează-colaborarea-cu-un-designer-de-interior

Așteptări nerealiste și gradul de implicare al designerului de interior

Un început promițător de colaborare poate sfârși dezamăgitor pentru ambele părți atunci când există așteptări nerealiste. Colaborarea cu un designer de interior poate fi minimă sau completă, când acesta primește cheile unui spațiu și le înapoiază clientului atunci când amenajarea este finalizată 100%. La fel, și suma alocată designerului de interior poate fi mai mică pentru implicare minimă sau mai mare dacă se ocupă de absolut toate etapele, inclusiv obținerea autorizațiilor. Pentru unii clienți este dificil de înțeles că un designer nu va fi prezent în fiecare etapă de amenajare, inclusiv supravegherea echipei de lucru dacă nu este remunerat corespunzător. Așteptările nerealiste de ambele părți pot conduce la o încheiere prematură a colaborării.

Desigur, pot exista și alte cauze care să conducă la încheierea colaborării înainte de finalizarea proiectului, însă cele menționate se numără printre cele mai frecvente.

Sursă poze: unsplash.com, www.pexels.com

1 Răspuns
  • alina.ducheru
    august 30, 2021

    Multumesc pentru articol, poze si informatii! Foarte bune, apreciez mult!

Ce părere ai?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *