Cauți un designer sau idea de designer?

by

Cu siguranță, în articolele pe care le scriu aici veţi observa încercarea mea de a accentua ce înseamnă meseria de designer. Chiar recent am dezbătut acest subiect cu un alt coleg de-al meu, care mi-a împărtășit din experienţa lui „din afară” și diferenţa de mentalităţi.

Nu vă mai obosesc cu aceeași discuţie despre istoria României, cu acele perioade gri și de „pauze în progres“. Știm deja cu toţii că românii sunt diferiţi de majoritatea europenilor și a altor popoare dezvoltate. Dar cel mai interesant este că nici până în ziua de astăzi nu vrem să înţelegem niște lucruri și să avansăm, chiar dacă avem niște bani (și nu puţini) în buzunare. Și nu mă refer doar la design.

Suntem într-un puternic progres economic (sau cel puţin așa pare), unde toată lumea are ce face, unde concurenţa a ajuns la cota maximă, iar sute de firme (pentru că mulţi dintre noi vrem să devenim antreprenori) răsar peste noapte. Dar cum rămâne cu serviciile? Rectific: calitatea serviciilor. Căutăm preţ sau calitate? Și cine este pe primul plan: fiecare client sau cel care are un buget mai consistent? Îi tratăm la fel sau îi clasificăm după cost-control?

Mi se spune că sunt migăloasă și perfecţionistă. Din păcate, aceste două calităţi te trag în jos, și nicidecum nu te fac să fii apreciat. Mereu mă întreb: oare cum ar fi „în afară“? Și această întrebare atrage după sine o alta: Și ce mai caut aici, în România?

Sunt acasă și vreau ca ţara aceasta să crească, să aprecieze munca, să valorifice talentul. Dacă mergem mereu pe principiul „Lasă că mă descurc eu singur și mai fac și economie“, nu vom ajunge departe.

Dar eu mi-am propus ca generaţia următoare, inclusiv copilul meu, să se mândrească cu mine și cu cei care chiar au creat ceva.

Când sunteţi în postura unui client și plătiţi un serviciu sau produs, o faceţi doar cu scopul de a-l avea, sau pentru a fi realizat, sau ca să arate perfect? Vă permiteţi să fiţi tratat „oarecum“ sau banii pe care îi daţi chiar trebuie să reflecte așteptările voastre?

Hmm… Cred că am ajuns prea departe în discuţii. Revenim la design!

Dacă aţi apelat la un designer sau aveţi de gând să o faceţi, ce vă doriţi de la acesta? Să vă predea un proiect la cheie, având încrederea de a-i oferi toată responsabilitatea de a implementa lucrarea? Sau doriţi să vă confirme ideile? Dar, în acest caz, care mai este aportul lui?

Dacă răspunsul este prima variantă, atunci bugetul nu trebuie să fie o problemă (și nu am în vedere bugetul ca sumă, dar discuţia este despre bani și despre cum aceștia vor fi distribuiţi pe parcursul lucrărilor). Aici, majoritatea oamenilor se blochează. Până la urmă, vrei un designer care să te ajute, să organizeze lucrurile, iar tu să fii scutit de toate discuţiile și problemele sau vrei să-l convingi că te pricepi la toate?

Orice meserie își are responsabilităţile sale și poate a venit timpul să se lămurească lucrurile și în privinţa designerului: de ce există, de ce e util și, nu în ultimul rând, de ce îl plătim?

Mi-am asumat responsabilitatea încă de la început.

Mi-am propus să scot la iveală informaţiile utile pentru cei care vor să evolueze și am făcut primii pași: scriu, povestesc din experienţă, am organizat primul curs în care am explicat, etapă cu etapă, care sunt resposabilităţile adevărate ale unui designer. Iar feedback-ul? Spre surprinderea mea, foarte pozitiv! Știu că mai este mult de muncit, că nu avem oameni calificaţi, iar implementarea proiectelor sau a serviciilor pe care le oferă furnizorii este, de cele mai multe ori, superficială. Dar sunt sigură că lucrurile se vor mai schimba, deoarece, hai să recunoaștem, mergem în direcţia bună.

 

Deci, tu cauţi un designer sau ideea de designer?

 

Articol apărut în revista Forbes Life nr.64

Nu sunt comentarii încă.

Ce părere ai?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *